iTeplice.cz - Zpravodajství pro Teplice | Dnes je Středa, 22. května'19, svátek má Emil.

AUTOBUSOVÁ DOPRAVA V TEPLICÍCH

AUTOBUSOVÁ DOPRAVA V TEPLICÍCH 11.1 08 12:07 Teplická autobusová doprava od svých počátků až do dneška nebyla nikdy vyloženě městská, neboť její linky nespojovaly pouze jednotlivé městské části, ale ve většině případů vyjížděly i do okolních obcí a měst, včetně zahraničních. Snahy zavést autobusovou dopravu na Teplicku se datují už od roku 1907, avšak k realizaci prvních spojů došlo až roku 1912, kdy zdejší dopravní společnost získala potřebnou koncesi na trasy Teplice−Cínovec−Drážďany a Teplice−Komáří vížka−Drážďany.

První světová válka přinesla autobusové dopravě stagnaci. Další rozvoj nastal teprve až ve dvacátých letech, když se rozhodlo, že autobusy nahradí nerealizované projekty elektrických drah. A tak v srpnu 1925 vyjely další autobusy na linkách z Teplic do Hrobu a Bíliny. Když roku 1926 došlo k zakoupení dalších vozidel, mohl začít provoz také do Sobědruh a Krupky, ale i do Přestanova, Předlic a Ústí nad Labem.

Počáteční pomalý rozvoj autobusové dopravy byl od roku 1926 vystřídán jevem opačným, kdy se rozpoutal konkurenční boj mezi původní dopravní společností a soukromými podnikateli. Ti zavedli několik linek po okolí a dokonce i tři dálkové trasy z Teplic do Prahy, Liberce a Drážďan. Roku 1926 proto raději založila dopravní společnost ještě s ostatními podnikateli Svaz majitelů autobusů, který roku 1928 zahájil dopravu na lince Teplice-Mstišov−Košťany−Střelná a v roce 1929 zprovoznil mezinárodní linku Teplice−Chemnitz.

V roce 1932 následovalo nové slučování podnikatelských firem, ve kterém prvořadou úlohu hrála původní dopravní společnost. Ta v období třicátých let vlastnila už 25 autobusů, většinou typu Praga, Walter PN, Škoda 505, Fross−Bus− sing, Benz a koncem třicátých let také Tatra 91.

Po obsazení pohraničí německým vojskem byla autobusová doprava omezena až o 70%, přičemž valnou část vozidel převzala německá vojenská správa. Koncem války zde autobusový provoz téměř zcela zanikl. Nový vývoj se začal rýsovat teprve až po osvobození.

Významný mezník pak nastal v roce 1948, kdy po znárodnění dopravní společnosti převzal nově se tvořící podnik ČSAD n.p. téměř všechny autobusy. Pouze dva byly ponechány dopravnímu podniku jako výpomoc pro tramvajovou dopravu. Nové autobusy získaly Teplice teprve až v padesátých letech, kdy zpočátku jen doplňovaly trať elektrických drah a později přebíraly dopravní obsluhu za rušené tramvaje. Tehdy se jednalo především o vozy typu Škoda 706 RO.

Po úplném zrušení tramvají od roku 1959 pak převzaly autobusy společně s trolejbusy veškeré tahy MHD v Teplicích. Koncem šedesátých let se zde začaly uplatňovat zejména vozy Škoda ŠM 11, od konce sedmdesátých let také Ikarus a v průběhu osmdesátých let nastoupily vozy řady Karosa B, Karosa C, ke kterým v devadesátých letech přibyly ještě vozy TAM 232 A.

PAVEL KOVÁŘ

Diskuze k článku

Pro zadávání příspěvku se musíte přihlásit Uživ. jméno:

Heslo:

Vytvořit účet
Přihlásit na tomto počítači trvale




anketa_nadpis
ANKETA: Kde by se podle vás mělo postavit nové koupaliště v Teplicích?
Na Kudlichu - vodojem nad Teplicemi
53
V Šanově pod Panoramou - stará třešňovka
42
Vykoupit zpět pozemek v Zámecké zahradě a postavit koupaliště tam
350
Celkem odpovídalo: 425

soutez_nadpis
Soutěž

Soutěž o vstupenky na Baník

Jak dopadl listopadový zápas s Baníkem?


a.) Prohrou 0:1
b.) Remízou 0:0
c.) Výhrou 2:1

(Zatim odpovídalo 36 návštěvníků..)

© Copyright 1998 – 2019 Agentura IS | Reklama | Kontakt | Redakce | Webmaster | Powered by Rosette Design | Tipy: Chorvatsko - Ubytování v Chorvatsku | Krušné hory a Krušnohorci, Ubytování Orlické Hory

logo_rosettedesign