STARÉ TEPLICE

iTeplice.cz - Zpravodajství pro Teplice | Dnes je Úterý, 2. září'14, svátek má Adéla.

AUTOBUSOVÁ DOPRAVA V TEPLICÍCH

AUTOBUSOVÁ DOPRAVA V TEPLICÍCH 11.1 08 12:07 Teplická autobusová doprava od svých počátků až do dneška nebyla nikdy vyloženě městská, neboť její linky nespojovaly pouze jednotlivé městské části, ale ve většině případů vyjížděly i do okolních obcí a měst, včetně zahraničních. Snahy zavést autobusovou dopravu na Teplicku se datují už od roku 1907, avšak k realizaci prvních spojů došlo až roku 1912, kdy zdejší dopravní společnost získala potřebnou koncesi na trasy Teplice−Cínovec−Drážďany a Teplice−Komáří vížka−Drážďany.

První světová válka přinesla autobusové dopravě stagnaci. Další rozvoj nastal teprve až ve dvacátých letech, když se rozhodlo, že autobusy nahradí nerealizované projekty elektrických drah. A tak v srpnu 1925 vyjely další autobusy na linkách z Teplic do Hrobu a Bíliny. Když roku 1926 došlo k zakoupení dalších vozidel, mohl začít provoz také do Sobědruh a Krupky, ale i do Přestanova, Předlic a Ústí nad Labem.

Počáteční pomalý rozvoj autobusové dopravy byl od roku 1926 vystřídán jevem opačným, kdy se rozpoutal konkurenční boj mezi původní dopravní společností a soukromými podnikateli. Ti zavedli několik linek po okolí a dokonce i tři dálkové trasy z Teplic do Prahy, Liberce a Drážďan. Roku 1926 proto raději založila dopravní společnost ještě s ostatními podnikateli Svaz majitelů autobusů, který roku 1928 zahájil dopravu na lince Teplice-Mstišov−Košťany−Střelná a v roce 1929 zprovoznil mezinárodní linku Teplice−Chemnitz.

V roce 1932 následovalo nové slučování podnikatelských firem, ve kterém prvořadou úlohu hrála původní dopravní společnost. Ta v období třicátých let vlastnila už 25 autobusů, většinou typu Praga, Walter PN, Škoda 505, Fross−Bus− sing, Benz a koncem třicátých let také Tatra 91.

Po obsazení pohraničí německým vojskem byla autobusová doprava omezena až o 70%, přičemž valnou část vozidel převzala německá vojenská správa. Koncem války zde autobusový provoz téměř zcela zanikl. Nový vývoj se začal rýsovat teprve až po osvobození.

Významný mezník pak nastal v roce 1948, kdy po znárodnění dopravní společnosti převzal nově se tvořící podnik ČSAD n.p. téměř všechny autobusy. Pouze dva byly ponechány dopravnímu podniku jako výpomoc pro tramvajovou dopravu. Nové autobusy získaly Teplice teprve až v padesátých letech, kdy zpočátku jen doplňovaly trať elektrických drah a později přebíraly dopravní obsluhu za rušené tramvaje. Tehdy se jednalo především o vozy typu Škoda 706 RO.

Po úplném zrušení tramvají od roku 1959 pak převzaly autobusy společně s trolejbusy veškeré tahy MHD v Teplicích. Koncem šedesátých let se zde začaly uplatňovat zejména vozy Škoda ŠM 11, od konce sedmdesátých let také Ikarus a v průběhu osmdesátých let nastoupily vozy řady Karosa B, Karosa C, ke kterým v devadesátých letech přibyly ještě vozy TAM 232 A.

PAVEL KOVÁŘ

Zobrazeno (5228x)
Facebook Facebook Linkuj! Linkuj Twitter Twitter Google Google










Obhájí Jaroslav Kubera na podzim 2014 primátorský post?

a.) Ano, zůstane primátorem Teplic
416
b.) Ne, nebude vykonávat post primátora
383
c.) Nevím
29

Celkem odpovídalo: 828

severočeské doly Partner Domu kultury Teplice Parner fotbalového klubu FK Teplice
Pro Arte Beuronensis Zahájení lázeňské sezóny v Teplicích 2011

Kontaktní formulář

zavrit

Jméno :  E-mail : 

Vaš dotaz: