STARÉ TEPLICE

iTeplice.cz - Zpravodajství pro Teplice | Dnes je Pátek, 22. června'18, svátek má Pavla.

Řetenické nádraží prošlo přestavbou i morem

Řetenické nádraží prošlo přestavbou i morem 23.2 18 08:07 V roce 1866 započala stavba 10,1 km dlouhé železniční tratě Teplice - Duchcov, která navazovala na stávající Ústecko-teplickou dráhu. Přes všechny nepříznivé události prusko-rakouské války však otevření trati nastalo již v červenci 1867. A právě tehdy byla také veřejnému provozu předána stanice Řetenice, první zastávka na prodloužené trati z Teplic do Duchcova. Nádraží se však nenacházelo v takové podobě, jakou známe dnes. Původní dráha byla jednokolejná, až tepve roku 1873 došlo k jejímu zdvoukolejnění do Řetenic a následujícího roku do Oldřichova. Zřízení dráhy znamenalo velký pokrok, v jehož důsledku se z původní zemědělské vesnice stalo poměrně rušné průmyslové místo. V blízkosti dráhy vznikaly významné průmyslové podniky, které měly s nádražím vlečkové spojení. Ještě více stoupla přeprava z Řetenic po výstavbě a otevření další tratě Řetenice - Liberec, jejíž dílčí část Řetenice - Lovosice byla předána do provozu roku 1897.

Na přelomu 19. a 20. století už nestačila stávající drážní zařízení neustále stoupajícímu provozu a proto došlo k jeho značnému rozšíření. Roku 1901 prošla přestavbou i zvětšením rovněž stará přijímací budova bez krytého nástupiště, kterou zachytil náš snímek. Drážní domek vpravo také zmizel. Stavba nové budovy změnila rozlohu a kolejiště řetenického nádraží, které se stalo odbočnou stanicí nové tratě. Přijímací budova, příliš vysazená do kolejiště, musela být částečně odbourána. Nádraží pak mělo kryté nástupiště a zvýšené postranní části o jedno patro.
První světová válka zpomalila veškerý průmyslový vývoj, ale doprava po želenici ještě více zesílila. Od 1. ledna 1923 došlo k zestátnění Ústecko-teplické dráhy, která byla přidělena ředitelství státních drah v Praze. V době hospodářské krize klesala též doprava nákladní i osobní a po záboru pohraničí přešla trať i s nádražím pod německou správu. Po osvobození byla 22. května 1945 stanice Řetenice znovu převzata do správy ČSD. Pohled na stanici však vypadal velmi neutěšeně. Vše zašlé a špinavé a v kolejišti kupy použitého obvazového materiálu a nečistot - zbytků po deportovaných lazaretních vlacích. V důsledku toho se též na řetenickém nádraží vyskytlo i několik případů moru. Rozhodným zásahem ruských vojenských lékařů však došlo k rychlé likvidaci této hrozné nemoci. S pravidelnou osobní přepravou se mohlo začít 6. června 1945, kdy už byli na nádraží zaměstnáni jen čeští železničáři.
Pavel Kovář

Facebook Facebook Linkuj! Linkuj Twitter Twitter Google Google








ANKETA: Kde by se podle vás mělo postavit nové koupaliště v Teplicích?

Na Kudlichu - vodojem nad Teplicemi
19
V Šanově pod Panoramou - stará třešňovka
7
Vykoupit zpět pozemek v Zámecké zahradě a postavit koupaliště tam
103

Celkem odpovídalo: 129

severočeské doly Partner Domu kultury Teplice Parner fotbalového klubu FK Teplice
Pro Arte Beuronensis Zahájení lázeňské sezóny v Teplicích 2011

Kontaktní formulář

zavrit

Jméno :  E-mail : 

Vaš dotaz: