STARÉ TEPLICE

iTeplice.cz - Zpravodajství pro Teplice | Dnes je Středa, 12. prosince'18, svátek má Simona.

Teplické tramvaje

Teplické tramvaje 23.8 18 14:41 Elektrická tramvaj v Teplicích vznikla z podnětu majitele teplického panství, vzdělaného a podnikavého šlechtice, knížete Alfonse Clary-Aldringena. Ten roku 1891 požádal c. a k. rakouské ministerstvo obchodu ve Vídni o povolení ke stavbě elektrické pouliční dráhy ve městě nejstarších českých lázní. Po úspěšných jednáních zahájil kníže Clary-Aldringen roku 1893 nezbytná řízení se zastupitelstvem Teplic. Týkalo se smluvních podmínek o provozování tramvaje na prvním úseku od hlavního nádraží na dnešní Benešovo, tehdy Školní náměstí. Po podepsání smlouvy mohly hned započít příslušné stavební práce. První tramvaje i s cestujícími vyjely od nádraží 25. července 1895, čímž byla v Teplicích zahájena vlastní éra MHD. Teplice se tak staly druhým městem na území dnešní České republiky, které se mohlo pochlubit tramvajemi Prvenství pak tkvělo v tom, že se jednalo o dráhu na úzkém rozchodu jednoho metru.

Tehdejší teplická městská rada podnikatelské plány knížete Claryho i zakázkové stavební firmy Linheim všestranně podporovala, takže se mohly postupně budovat a zprovozňovat i další tramvajové úseky. Ještě v roce 1895 byla uvedena do provozu trať z Trnovan na hlavní nádraží a meziměstská trať z Trnovan do horního Dubí. Do roku 1913 pak přibyly další úseky - k nádraží Zámecká zahrada, do lázeňského Šanova, do Řetenic i do Jankovcovy ulice. Jejich celková délka měřila více než 13 km. Vozidla na počátku rozvoje byla dodána vagónkou ve Štýrském Hradci, která je dodnes tradiční výrobou tramvajových vozidel.

Teplické tramvaje nezajišťovaly pouze dopravu osobní, ale i nákladní, včetně poštovních zásilek. Během let procházela tramvajová jednokolejná trať s jednotlivými výhybnami postupně modernizací, a to jak na samotné trati, tak i dodávkou vozidel. Tramvaje přežily první republiku, druhou světovou válku, ale po válce nastal na malodráze dosti neutěšný stav, neboť akcionáři nehodlali do elektrické dráhy nic investovat. Až do konce roku 1948 byl provoz tramvají v rukou belgické mezinárodní společnosti, od které pak převzalo vedení podniku město Teplice. Rekonstrukce, obnova i částečné zdvoukolejnění trati od počátku padesátých let však osudy tramvají v lázeňském městě nezachránily, neboť ve vedení města nakonec převládly názory, že budoucnost MHD v Teplicích náleží trolejbusům a autobusům. Přes značné investice bylo proto rozhodnuto tramvaje po etapách likvidovat. A tak k poválečně zrušeným tratím do Jankovcovy ulice a do lázeňského Šanova přibyl dlouhý úsek z Trnovan přes centrum do Řetenic. Od března 1956 tak zbyl už jen 6 km dlouhý úsek od červeného kostela v Trnovanech do horního Dubí, ale i ten byl v zimě roku 1959 zrušen. Po 65 letech tak byla ukončena existence jedné z prvních tramvajových drah v našich zemích.

Na snímku z roku 1928 spatříme křižování tramvají i s odbočnou tratí na Benešově náměstí. Hlavní přestupní stanice se tehdy nacházela před Střední průmyslovou školou, kde vpravo stála pro potřeby tramvajového provozu nízká budova, která se zachovala dodnes, třebaže už slouží jiným účelům.
Pavel Kovář

Facebook Facebook Linkuj! Linkuj Twitter Twitter Google Google








ANKETA: Kde by se podle vás mělo postavit nové koupaliště v Teplicích?

Na Kudlichu - vodojem nad Teplicemi
43
V Šanově pod Panoramou - stará třešňovka
29
Vykoupit zpět pozemek v Zámecké zahradě a postavit koupaliště tam
270

Celkem odpovídalo: 342

severočeské doly Partner Domu kultury Teplice Parner fotbalového klubu FK Teplice
Pro Arte Beuronensis Zahájení lázeňské sezóny v Teplicích 2011

Kontaktní formulář

zavrit

Jméno :  E-mail : 

Vaš dotaz: