STARÉ TEPLICE

iTeplice.cz - Zpravodajství pro Teplice | Dnes je Úterý, 23. května'17, svátek má Vladimír.

Vzpomínky legendárního teplického tramvajáka

Vzpomínky legendárního teplického tramvajáka 30.3 17 13:30 V teplické MHD se za dobu její existence objevilo několik trakcí dopravy - od roku 1895 do roku 1959 úzkorozchodné tramvaje, od roku 1912 autobusy a od roku 1952 ještě i trolejbusy. Mezi legendární řidiče a pamětníky teplické městské dopravy patřil pan Jiří Vopravil, který si zajezdil na všech třech druzích dopravních prostředků. Ten nastoupil jako řidič tramvaje už roku 1947 u tehdy ještě belgické Elektrárenské a malodrážní akciové dopravní společnosti. Pan Jiří Vopravil si stihl s tramvajemi zajezdit i do lázeňského Šanova, kam vedla provozuschopná trať až do roku 1950 a pak také zejména na trati z Řetenic do Trnovan a Dubí. Až do své smrti si potom se svojí ženou Boženou Vopravilovou, která od roku 1952 jezdila jako průvodčí tramvaje, pamatoval všechny zastávky na této poměrně dlouhé lince i jednotlivá místa, kde se protijedoucí vozy na jednokolejné trati tehdy křižovaly. To se jednalo především o období před rokem 1953, než došlo v části města z Benešova náměstí k Městským sálům v Trnovanech ke zdvoukolejnění.

Pan Jiří Vopravil vzpomínal, že tramvaj na lince číslo 1 vyjela ze své konečné v Řetenicích, která se nacházela v Tolstého ulici u sklárny a křížení s protisměrnými vozy byla následující - nemocnice, Zámecké náměstí, Benešovo náměstí, pivovar v Trnovanech, Nový Mlýn (dnes sídlo dopravní společnosti ARRIVA), Novosedlice u hřbitova, křižovatka v Pozorce, Mstišov nad sklárnou, Dubí škola a poté konečná v horním Dubí. Celkem se na této trase číslo 1 vyskytovalo 28 zastávek a nevozili se po ní jenom cestující, ale také poštovní vůz, který se k soupravě připojoval u hlavního nádraží a zavážel pošty v Novosedlicích, Pozorce a Dubí.

Pan Jiří Vopravil měl možnost řídit všechny druhy vozidel, kterými tehdejší Dopravní podnik disponoval. Do roku 1956 zůstal u tramvají, dále řídil trolejbus a od roku 1958 také autobus. Za dlouhá desetiletí u městského dopravního podniku se stal doslova jezdící legendou. Cestování s ním bylo doslova zážitkem. Jeho smělá, veselá povaha byla téměř nakažlivá, takže kde byl on, bývala většinou i legrace. Spadeno míval na mrzouty, škarohlídy a stěžovatele. Těm se také navyváděl pěkných kousků, kdy jim třeba nezastavil nebo je pěkně převezl. Dnes už nežije on ani jeho žena a stále na něho kromě jeho dcery, která je zaměstnána v teplickém Kauflandu, vzpomínají jeho bývalí přátelé, známí a zejména kolegové - řidiči. Snímek legendárního řidiče MHD pana Jiřího Vopravila s průvodčí u tramvajového motorového vozu evidenčního čísla 46 na konečné linky číslo 1 v horním Dubí pochází z doby kolem roku 1950.

Pavel Kovář

Facebook Facebook Linkuj! Linkuj Twitter Twitter Google Google








ANKETA: Zkusme společně zjistit, kterou městskou investici pro Teplice by většina z nás upřednostnila. Vyberte, která by to měla být podle Vás.

Nové městské koupaliště
208
Cyklostezka k vodní nádrži Barbora
93
Most přes Pražskou ulici pro pěší a cyklisty, propojení Letné a Janáčkových sadů pod Doubravkou
50

Celkem odpovídalo: 351

severočeské doly Partner Domu kultury Teplice Parner fotbalového klubu FK Teplice
Pro Arte Beuronensis Zahájení lázeňské sezóny v Teplicích 2011

Kontaktní formulář

zavrit

Jméno :  E-mail : 

Vaš dotaz: